Kildevurdering

I dette projekt har vi kun snakket med personer fra cykelmiljøet. Det drejer sig om ryttere, sportsdirektører, mekanikere samt løbsledelsen. Men der er selvfølgelig stadig nogle ting at tage hensyn til i omgangen med disse personer.

Ryttere:

Vi har interviewet følgende ryttere i løbet af Giroen: Alex Rasmussen, Lars Bak, Anders Lund, Jonas Aaen, Mads Christensen, Matteo Tosatto, Luke Roberts, Juan José Haedo, Luis Sebastian Haedo, Volodymir Gustov, Manuele Boaro, Taylor Phinney, Thor Hushovd, Alexander Kristoff, Gabriel Rasch, Theo Bos, Ivan Basso, Mark Renshaw, Matthew Goss, Thomas Vaitkus, Adam Hansen, Gustav Larsson og Giovanni Visconti.

Vi vælger at analysere dem over én kam, da vi mener, det er de samme overvejelser og udfordringer, der gælder for dem alle.

Partsrollen

Alle ryttere er underlagt deres respektive holds regler og strategier. Derudover skal de også agere loyalt over for deres holdkammerater og sportsdirektører. Dermed er der altså visse begrænsninger dels i hvad, de må fortælle om holdets taktik og holdkammeraternes form og lignende. Og hvis vi for eksempel spørger dem om, hvem, de tror, er favorit til at vinde løbet, er de ikke nødvendigvis objektive, når de eksempelvis fremhæver deres egen holdkaptajn.

Sportsdirektører:

Vi har interviewet følgende sportsdirektører i løbet af Giroen: Philippe Mauduit, Fabrizio Guidi, Matt White, Kim Andersen, Johnny Weltz og Bjarne Riis – sidstnævnte dog i rollen som holdejer. For dem gælder stort set samme overvejelser som vi netop har beskrevet vedrørende rytternes partsroller. Sportsdirektørerne skal endvidere også være loyale mod holdets ejer(e) og sponsorerne i højere grad end rytterne skal.

Vi oplevede dog store forskelle på åbenheden blandt disse sportsdirektører. Vi ville gerne have været med i sportsdirektørbilen med det danske hold, Team Saxo Bank, på en etape. Men vi oplevede stor påpasselighed hos holdets pressechef, idet han så store risici ved at lade os tage med. Han skulle bruge mange dage på at overveje og snakke med sine sportsdirektører, før han nåede frem til en etape, hvor vi desværre ikke havde mulighed for at tage med

Derimod spurgte vi en af sportsdirektørerne på det australske hold, Orica-GreenEDGE, om vi måtte komme med ham ud og køre, og det var intet problem overhovedet. Senere i løbet spurgte han endda selv, om vi ville med ham igen. Her var pressechefen slet ikke inde over.

Mekanikere:

Vi har interviewet to mekanikere i løbet af Giroen. Det drejer sig om Johnny Løgtved og Rune Kristensen. I interviewene med begge drejede det sig om rent tekniske spørgsmål. Men de er dog stadig underlagt holdet og sponsorerne, hvorfor der naturligvis også er begrænsninger for, hvad de må fortælle. Vi bemærkede også, at de sørgede for at sige navnet på materialeproducenterne, altså har mekanikerne en loyalitet overfor holdet og dets sponsorer i baghovedet under et interview, til trods for at de ikke er så medievante som rytterne og sportsdirektørerne.

Løbsdirektør, Michele Acquarone:

Michele Acquarone er løbsdirektør for Giro d’Italia. Ham snakkede vi med flere gange og oplevede især, at han for eksempel var meget positiv omkring Danmarks værtskab for løbets første tre etaper. Ikke dermed sagt, at han havde grund til at være utilfreds, men vi oplevede flere gange et stort ønske fra hans side om at please dem, interviewet drejer sig om.

I baghovedet har han naturligvis ønsket om, at løbet skal være en folkefest, forpligtelser over for sponsorer og med-arrangører og lignende.

Vi oplevede ingen former for forsøg på at afvige negative spørgsmål, men det var vores klare opfattelse, at han fremstod meget positiv og pleasende.

Andre:

Vi har også interviewet Rolf Sørensen, Jørgen Leth og Henrik Jul i forbindelse med vores dækning. Det har dog alle været i rollen som eksperter, men i kraft af deres ansættelse på TV 2 har de naturligvis også visse forpligtelser heroverfor.

Det samme gælder for værten Thomas Kristensen, som vi lavede et kort ”bag om”-interview med. Her finder vi dog heller ikke grund til en større analyse af hans forpligtelser, ud over han naturligvis (lige som de tre førstnævnte) skal fremstå glad og veloplagt på sit eget medie.

Vi lavede også reportageinterviews med flere fans, arrangører og politikere i Herning og Horsens og slutteligt med en dansk præmiepige, der var tilknyttet Giro d’Italia under hele løbet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *