Indhold og journalistisk udvikling

Eftersom Twitter ikke var en mulighed havde vi en del overvejelser om, hvilke redskaber vi i stedet kunne bruge med henblik på blandt andet at øge brugerinteraktionen. Vores valg faldt på Cover It Live (CIL), som er et liveblog-redskab, hvor man kan bruge tekst, billeder, videoer og tweets, og brugerne kan komme med kommentarer. CIL faldt i tråd med, at vi ønskede at give TV-seerne en second screen-oplevelse, eftersom vi hver dag kunne køre CIL direkte fra etaperne med rytterinterviews, billeder, sjove ”behind the scenes”-oplevelser, og samtidig havde brugerne mulighed for at stille spørgsmål og kommentere på det, de så på TV. CIL kan også styres fra en smartphone, hvilket vi gjorde brug af, når vi dækkede begivenheder live, for eksempel fra målstregen eller sportsdirektørbilen.

Hver dag opfordrede vi brugerne til at komme med forslag til, hvad vi kunne spørge rytterne om.

De forskellige elementer, der hver dag indgik i CIL-dækningen var:

Tekstbidder:

Teksten brugte vi som den generelle formidling i CIL’en. Vi bragte sjove facts om ryttere, etaper, steder og andet, ligesom vi også skrev korte interviews ud som citater. Derudover brugte vi også tekstbidderne til nyheder, som da vi eksempelvis opsnappede, at den danske rytter Mads Christensen var syg en af dagene.

Billeder:

Billeder fungerer godt, og giver et afbræk i tekststykkerne. Billederne var hovedsageligt af sjove detaljer, ryttere, løbets omgivelser og af nørdede cykelting, som eksempelvis pedaler eller cykelcomputere.

Videoer:

Hver dag lavede vi interviews med ryttere om blandt andet ”Hvad spiser du under etapen?” eller ”Hvem er den sjoveste på holdet?”. Vi brugte også video som dokumentation, hvis for eksempel en rytter var utilfreds med sin cykel.

Brugerkommentarer:

Vi opfordrede hver dag brugerne til at komme med spørgsmål eller kommentarer, og gjorde os umage med, at få så mange som muligt med ind i CIL’en.

Afstemninger:

Flere dage startede vi en afstemning om, hvem der ville vinde dagens etape. På den måde havde man et overblik over brugernes stemmer. Andre gange opfordrede vi bare til, at brugerne skrev det som kommentarer.

Overvågning:

Hver dag hev vi døgnets bedste tweets fra ryttere ind i CIL for at give merværdi til brugerne af ‘Bag om Giroen’. Vi iværksatte en stor Twitterovervågning af alle ryttere og hold inden Giro d’Italia startede, og vi havde en stor forventning om, at den intense overvågning ville kaste flere unikke historier af sig. I tiden i Danmark havde vi et overvågningshold på tre mand, der skaffede historier til giro.tv2.dk, som blev publiceret i Storify.

Vi fortsatte vores overvågning gennem hele forløbet, men efter vi rykkede til Italien, lavede vi ikke en eneste Storify. Set i bakspejlet kunne vi godt have lavet et par stykker, for eksempel en historie med lykønskninger til vinderen af løbet, men generelt var der meget få tweets, som var stærke nok til en reel historie. Det kan blandt andet skyldes, at de kontroversielle og dramatiske situationer, som eksempelvis en doping-skandale, udeblev.

Udover den daglige Cover it Live, bestod vores dækning i et interaktivt kort, hvor danskere kunne fotografere og skrive hvordan de fejrede Giroen i Danmark, en tidslinje over forløbet med at få Giroen til Danmark og enkelte webartikler, det hele på giro.tv2.dk. Vi brugte Facebook som platform for CIL og til at ”tease” brugerne om vores journalistiske produkter.

Lidt om brug af Facebook i forhold til Twitter:
TV 2’s fokus på Facebook frem for Twitter skaber både udfordringer, men også muligheder. Mulighederne bygger på et kæmpe interaktionspotentiale. Mere end 57.000 ”liker” TV2 Sportens facebook-side, og rigtig mange danskere bruger Facebook og er trygge ved det.

Udfordringerne består derimod i at skabe et flow i de journalistiske historier. Hvis vi sender 5-10 statusopdateringer ud i timen til brugerne, har vi en klar formodning om, at det vil opfattes som spam. Det hænger også sammen med, at TV2 Sportens facebookside ikke kun henvender sig til cykelfans, men alle sportsinteresserede.

Vi endte op med et kompromis, så vi under etaperne sendte 3-4 statusopdateringer ud i timen, og efterfølgende skruede ned til et par opdateringer i løbet af aftenen. På den måde blev ingen spammet, mens de cykelinteresserede stadig fik noget ekstra.

På sigt mener vi, at TV 2 Sporten udover deres hoved-facebookside bør overveje at lave særskilte Facebook-sider til fodbold, håndbold og cykling. TV 2 har allerede en adskilt side til Tour de France med knap 30.000 likes, og hvis man brugte den til cykling generelt kunne man poste langt flere artikler og opdateringer, uden at det vil blive opfattet som spam. Samtidig giver det et større interaktionspotentiale, da man har fat i de interesserede.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *