Facebook

TV 2 Sportens Facebook-side var hovedplatformen i dækningen af Giro d’Italia 2012. Her blev der uploadet videoer, dagbøger og meget andet fra dagligdagen i verdens hårdeste cykelløb. Du kan komme ind på TV 2 Sportens Facebook-side her.

I løbet af Giro d’Italia 2012 blev der lavet 87 Facebook-opdateringer. Mens løbet var i Danmark blev der lavet langt flere daglige opdateringer, end da vi kom til Italien. Det var en klar plan fra starten, da der var tale om en folkefest, mens løbet var i Danmark. Fra 2. maj til om med 7. maj blev der lavede 53 Facebook-opdateringer.

Da det rykkede til Italien var dækningen mere tilsigtet de store cykelentusiaster. Derfor skar vi kraftigt ned på antallet af Facebook-opdateringer. Der blev i stedet tale om 1-2 daglige opdateringer – dog med en undtagelse, da Lars Bak vandt 12. etape fra Seravezza til Sestri Levante. Her kom der eksempelvis en opdatering med Lars Baks første reaktion, som fik 443 likes og 23 kommentarer.
Samlet fik vi lavet 34 Facebook-opdateringer fra 8. maj til om med 27. maj.

Sådan opbyggede vi Facebook:

TV 2 Sporten gav os ikke mulighed for at få indflydelse på designet af deres Giro-hjemmeside. Til gengæld gav de hurtigt udtryk for, at Facebook var deres fortrukne sociale medie, og vi fik mere eller mindre frit spil til at lave designet om på den side. Derfor blev vi enige om, at skræddersy en Facebook-side, der kunne give brugerne nogle oplevelser og features, der sjældent er set i Danmark. Facebook-siden opbyggde vi med undersider, såkaldte tabs, der kunne bidrage med følgende:

Små vinduer, også kaldet tabs, blev skræddersyet til TV 2s Giro d'Italia-dækning.

Bag om Giroen bestod af en Cover It Live-blog (CIL), der blev brugt som et live-element under hver etape. Livebloggen var et alternativ til Twitter, og gav os mulighed for at skabe et flow af informationer, lave 1. og 2. bølger og i det hele taget give seere og brugere en behind the scenes-oplevelse, hvor man kan opleve andre ting, end hvad der lige ruller henover TV-skærmen. CIL bliver også brugt til at tease for og poste artikler på giro.tv2.dk, så målet om mere trafik fra Facebook til TV2s hjemmeside kan blive indfriet. ’Bag om Giroen’ ville også være et unikt værktøj i dansk journalistik, uden deciderede konkurrenter, da der ikke er tale om en liveopdatering, men en second-screen oplevelse. ‘Bag om Giroen’ skulle bruges sammen med TV-transmissionen, men stadig som en selvstændig oplevelse. Du kan læse mere om “Bag Om Giroen” og Cover It Live her.

Et eksempel på, hvordan Bag om Giroen så ud under etaperne.

Girotube bestod af videoer, som vi producerede undervejs. Her var der fokus på at give brugerne nogle andre indslag, end de kunne se på TV. Det kan være alt fra alternativt vinklede rytterinterviews, video fra en holdbus, cykelrytternes lir etc.
Der opstod dog undervejs store problemer med GiroTube. Den konto vi fik udstukket viste at være en gratis version, der kun blev opdateret én gang i døgnet (kl. 18:00) og derudover kun kunne indeholde seks videoer i Facebook-app’en. Derfor kunne vores videoer altså nå at miste noget af den relevans, de måtte have på deres egentlige udgivelsestidspunkt. Derudover var det et dårligt signal at sende til brugerne, når de klikkede derind flere gange om dagen og så de samme videoer. Senere virkede videoerne slet ikke, da antallet af gratis klip var opbrugt.

Klikkede man ind under Girotube, blev man mødt af de seneste seks videoer, der var uploadet til Youtube.

Giro Konkurrencer er det sidste menupunkt, hvor vi satte en såkaldt fangate på. Det betød af folk skulle ”like” TV2 Sportens facebookside, før de kunne deltage i konkurrencer. Vi valgte fangate på konkurrencesiden, for at øge antallet af likes på TV2 Sportens facebookside, da det er et af succeskriterierne for projektet.
Vi har dog været meget varsomme med at bruge redskabet på de andre sider, da vi er bange for, at mange bare vil opgive at følge med, og i stedet gå væk fra siden.

Vores Facebook-opdateringer:

Vores typiske statusopdateringer på Facebook var en reklame for ‘Juls Hjørne’, som var en konkurrence, hvor Facebook-brugerne kunne stille spørgsmål til TV 2 Sportens cykelekspert Henrik Jul. Folk stillede spørgsmål i en statusopdatering, vi udvalgte de tre bedste og sendte dem til TV 2 i Odense. Her svarede Henrik Jul så på de tre bedste i et web-tv klip, mens det bedste blev taget med i studiet under etapen, hvor det blev besvaret og præmieret med en cykeltrøje. Det gav en fantastisk brugerinteraktion, og der opstod et mindre community omkring det, hvor folk vendte tilbage og stillede spørgsmål hver dag.

 
Eksempel på en 'Juls Hjørne'-opdatering

Hvis vi lavede to statusopdateringer på en dag, så var den anden typisk en reklame for, når vi gik i gang med vores ‘Bag om Giroen’-dækningen. Vi vidste, at folk ikke var vant til at der skete noget aktivt inde på Facebook, ligesom fanebladet ‘Bag om Giroen’ var let at overse. Derfor lavede vi ofte en statusopdatering, hvor vi spottede for vores dækningen. Her gjorde vi meget ud af at sørge for, at vi fik givet konkrete eksempler på noget af det, som vi kunne tilbyde folk i vores dækning. Det skete dog flere gange, at vi for at undgå utilfredse folk på Facebook, valgte at bruge ‘Juls Hjørne’ opdateringen til også at reklamere for ‘Bag om Giroen’. For mange opdateringer på for kort tid vil skade mere end det ville gavne.

Eksempel på 'Bag om Giroen'-opdatering på Facebook

TV 2 Sportens facebookprofil blev også brugt til enkeltstående indslag som eksempelvis en eksklusiv video med en jublende Lars Bak, som blev lagt på kort efter danskeren havde vundet 12. etape. Et andet enkeltstående indslag var en afstemning om “Giroens flotteste ben”, som blev til efter flere forespørgsler fra brugere. Vi valgte at lave afstemningen på Facebook og oprettede et fotoalbum med billeder af 14 rytteres ben. Brugerne kunne så ‘like’ , hvilke ben de bedst kunne lide.

Giroens flotteste ben. Et album med 14 rytterben, hvor brugerne kunne afgive stemmer til de bedste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *